medewerkster toont foto’s op een tablet aan een bewoner van het verpleeghuis

De stip op de horizon voor verpleeghuizen is 'Samen leren en Verbeteren van persoonsgerichte zorg'. Dit betekent in partnerschap tussen cliënt, naasten en zorgprofessionals: leren en verbeteren voor de best passende zorg. In dit project werken we aan het lerend vermogen van verpleeghuizen.

Snelle info

Status

Lopend

Startdatum

2019

Looptijd

4 jaar

Projectleider

Anneke van Vught

Aanleiding van het project

Tijdens project Evidence 1.0 ontwikkelden we een Evidence Based Practice (EBP) leercultuur binnen zorgteams in verpleeghuizen. Hier willen we een vervolg aan geven. Hoe ontwikkelen we een interprofessionele leer- en werkcultuur bij verpleeghuizen, gericht op het verbeteren van persoonsgerichte zorg?

Doel

Het doel van Evidence 2.0 is het lerend vermogen van interprofessionele teams in verpleeghuizen versterken en optimaal benutten. Dit doen we door het ontwikkelen van kennis, inzichten en werkzame methodieken voor een interprofessionele leer- en werkcultuur. We bundelen ze in een digitale leeromgeving voor verpleeghuizen. 

verpleegkundige op afdeling geriatrie troost oudere man
  • Resultaten

    We verzamelen werkzame methodieken. Deze bundelen we in een digitale leeromgeving voor professionals in verpleeghuizen.
  • Gerelateerde projecten

    Dit project staat niet op zichzelf. Het is verbonden aan de volgende projecten:

Inventarisatie Meetinstrumenten

Onder begeleiding van onderzoekers van het lectoraat is door 2 HAN studenten een inventarisatie gemaakt van 33 meetinstrumenten:

Actieonderzoek Interprofessionele leer- en werkcultuur

Met 12 verpleegteams in 4 Nederlandse verpleeghuizen is actieonderzoek verricht. Het lerend vermogen van deelnemers is zo optimaal mogelijk benut en versterkt door het ontwikkelen van kennis, inzichten en werkzame methodieken. Met als doel het ontwikkelen van een interprofessionele leer- en werkcultuur ten behoeve van persoonsgerichte zorg.

Publicaties Actieonderzoek, realist approach en onderzoeksprotocol

 Lees het verslag van het actieonderzoek in het gepubliceerde artikel:

Hoe je -via de realist approach en actieonderzoek- kunt achterhalen wat, voor wie en waarom in de context van interprofessionele ontwikkeling werkt is samengevat in het onderzoeksprotocol: 

 

Betrokken opleidingen

Verpleegkunde

Voltijd Bachelor opleiding

Ziekenhuiszorg, ouderenzorg of wijkverpleging. Hoe ga jij daarmee om? Bij HAN Verpleegkunde leer je hoe je patiënten het beste kunt verzorgen. Je doet meer dan bloedprikken, wondverzorging en katheteriseren. Want de omgang met mensen is het belangrijkste. Bij jou zijn ze altijd in goede handen!

student op bed met gips om been

Verpleegkunde

Met het vernieuwde onderwijsprogramma van hbo-v deeltijd aan de HAN volg je via je persoonlijke studieroute de weg tot de verpleegkundige van nu, klaar voor de toekomst.

Studenten hangen infuus op

Contact over dit project?

Anneke van Vught

Associate lector

  • lectoraat.ozd@han.nl
  • Lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening

    Nieuws

    TvZ-nominatie publicatie onderzoekOver ervaringen VS-ggz in huisartsenpraktijk
    109957 oudere paar bespreekt problemen met relatietherapeut
    Promotie Wendy Kemper-KoebruggeVerbeter het zorgnetwerk voor ouderen thuis
    144220 bijeenkomst wijkatelier lindenholt- ouderen aan tafel studente staand in het midden
    109957 oudere paar bespreekt problemen met relatietherapeut
    Lancering ImplementatiewijzerPA en VS in anderhalvelijnszorg
    33026 studenten lachen
    Nieuw handboek Verpleegkunde CATHoe maak je een Critical Appraisal of a Topic?
    240861 biocentre c-elegans8. Samantha Hughes, Nikki Kolsters
    102303 verpleegkundige wandelt buiten het ziekenhuis voor goed gesprek
    Samenredzaamheid in zorg en welzijnMethode Wederzijds Begrip gelanceerd
    236900 studenten en professionals in overleg
    279073 wijkverpleging-thuiszorg wandelen met vrouw
    279037 ambulance ingang spoedeisende hulp SEH
    Interprofessioneel leren en verbeteren in de zorgStudenten op onderzoek naar meetinstrumenten
    32510 Studenten en docent bj infuus

    ZwaartepuntFair Health

    Met zwaartepunt Fair Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij. 

    252315 Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN

    Blijf op de hoogte Onze nieuwsbrief ontvangen?

    Stuur een mailbericht naar: lectoraat.ozd@han.nl

    Twee studenten overleggen met laptop