Nieuws
Stuurkracht van startende leraren
In de kennisvlog van het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren vertelt lector 'Naar een meervoudige professionaliteit van leraren', Helma Oolbekkink, over haar onderzoek naar stuurkracht van startende leraren.
Podcast over de uitdagingen bij ontwikkeling van leiderschap in het onderwijs
Jij wilt het onderwijs gericht en doelbewust veranderen. Daar heb je stuurkracht voor nodig. In de podcast-serie - Omdat Leren Verandert - neemt HAN-lector Helma Oolbekkink je mee in de inspirerende wereld van die belangrijke professionaliteit van leraren.
Gelijke kansen voor leerlingen, ook zonder rugwind
“Ben jij voor of tegen kansengelijkheid?” Rare vraag: natuurlijk is iedereen voor. En toch, in het onderwijs hebben leerlingen met gelijke aanleg nog steeds verschillende kansen op een succesvolle schoolcarrière. Het Kennislab Kansengelijkheid wil dat veranderen en ontwikkelde 4 masterclasses.
De leraar als ontwerper: onderwijs ontwerpen vanuit didactisch perspectief
Wat hebben (aanstaande) leraren, lerarenopleiders en professionals nodig om eigentijds onderwijs te ontwerpen? Dat is wat Roel Grol vanuit het team Kwaliteiten van leraren gaat onderzoeken. Hij is door het HAN-CvB is aangesteld als associate lector ‘De leraar als ontwerper’ bij de Academie Educatie.
Vakdidactische ontmoeting Samen Opleiden
Op 7 april vond de vakdidactische ontmoeting plaats tussen studenten, werkplekbegeleiders, vakdidactici, onderzoekers en school- en instituutsopleiders.
Kant-en-klare ideeën voor onderzoekend handelen in de klas
Onderzoek en onderwijs waren jarenlang 2 verschillende werelden, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig zetten veel scholen in op een onderzoekende cultuur ten behoeve van beter onderbouwde beslissingen in het onderwijs. De grote vraag hierbij is: Hoe kunnen leraren meer onderzoekend werken? Precies: door onderzoek te doen in de praktijk zelf: in de klas.
Het LeerLab: eigentijds onderzoek naar eigentijds onderwijs
Hoe kan onderwijs anders, eigentijdser? Dat is wat studenten, lerarenopleiders en docenten met elkaar proberen te ontdekken in het LeerLab. Natuurlijk wordt onderzocht wat werkt, en wat niet. Maar dat gebeurt nét wat anders dan anders.
Podcast over de uitdagingen bij ontwikkeling van leiderschap in het onderwijs
Jij wilt het onderwijs gericht en doelbewust veranderen. Daar heb je stuurkracht voor nodig. In de podcast-serie - Omdat Leren Verandert - neemt HAN-lector Helma Oolbekkink je mee in de inspirerende wereld van die belangrijke professionaliteit van leraren.
Lerarenopleiders in het zonnetje gezet
Voor goed onderwijs heb je goede leraren nodig. En goede leraren krijg je door goede lerarenopleiders. Met de Dag van de Lerarenopleider wordt aandacht gevraagd voor dit beroep en worden lerarenopleidingen en scholen aangemoedigd om hun lerarenopleiders in het zonnetje te zetten.